Ångerrätt och öppet köp

Öppet på internet
Vi erbjuder 30 dagars öppet köp online vilket gäller för privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper.

Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är monterade datordelar så som Custom Config. Även presentkort, tillgodokvitton och produkter köpta med abonnemang, samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:

Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)
Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)
Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)
Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)
Byggsatser & spel-/samlarkort
Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder
Säkerhet- och skyddsprodukter (ex hjälmar)
Elsparkcyklar
Med andra ord: du kan fortfarande nyttja öppet köp på ovan nämnda produkter, bara inte med bruten plombering/förpackning. Specialbyggda datorer och produkter med abonnemang är dock helt exkluderade från öppet köp-policyn.

Vid återköp online måste ordernummer anges. Produkter som returneras inkompletta, skadade, ej återställda, i behov av demontering eller på annat sätt har testats/använts mer än vad som krävs för att undersöka produkten kan komma att få en prisreduktion vid återbetalning. Behöver vi återställa en produkt efter retur erläggs en avgift om 250 kr. Företag har 14 dagars öppet köp på plomberade varor. Vid retur av produkt som är betalad med presentkort återfås presentkortssumman i form av tillgodo.

Se vårt dokument för returer för exakta instruktioner.

Ångerrätt vid köp på internet
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning på köp gjorda via distans. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Det finns undantag där ångerrätten inte gäller (Kap 2, 11 §) och detta innefattar bland annat:

En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal (t.ex. förbrukningsprodukter).
Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).
En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits.
En vara som tillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta skall göras till vår kundtjänst på telefonnummer XX XX XX, eller via vårt kontaktformulär. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Partshop oskadad.

Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Kontakta oss för mer information om återköp på support@partshop.se

Man kan köpa en fraktsedel via Postnords hemsida här (länk): Skickadirekt – annars kan man även göra det direkt via ombud.
Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Partshop ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.

Partshop återbetalar ångrade köp så snart som möjligt efter mottagen retur, men senast inom 14 dagar efter att paketet ankommit returavdelningen. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Partshop kunden för en alternativ lösning.

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Partshop rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning. Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick, och att eventuell mjukvara återställs.

Ångerrätten gäller inte heller för företag.
Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt som kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kommer att hämtas ut. Partshop ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.