Reklamation inom garantitiden

Om den aktuella produkten fortfarande har garanti behöver du kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad för produkt det gäller kommer Partshop byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd.

Låneprodukt (Endast vid garanti / reklamationsrätt)
Om det är till stort besvär att vara utan den reklamerade varan under servicehanteringen kan Partshop i vissa fall erbjuda en låneprodukt under tiden. Fråga efter detta hos kundservice eller kryssa för alternativet i blanketten som finns bifogad längre ner på sidan, så hjälper vi dig.

Observera dock att det finns produkter som av praktiska skäl inte går att låna ut. (t.ex. hygienprodukter eller vissa hushållsartiklar). Vi kan heller inte garantera att produkten är likvärdig den reklamerade på alla specifikationer, utan är tänkt att täcka de viktigaste funktionerna.

Reklamationsrätt
(Gäller ej företag) För produkter utanför presumtionstiden (2 år) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Partshop kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ.

Utanför garanti/Försäkring
För skadade produkter där felet inte är ursprungligt och du önskar ett kostnadsförslag för t.ex. försäkringsärende kan Partshop hjälpa till att skicka produkten till en verkstad som gör en skadebedömning och lämnar ett kostnadsförslag. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ samt att Partshop inte ansvarar för hur lång hanteringstiden hos verkstaden är.

Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.

Partshop testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.
Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan komma att debiteras om:
Produkten konstateras som felfri
Kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund
Felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering
Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras – kan avgiften bli betydligt högre.

Vid eventuell tvist följer Partshop ARN:s rekommendationer.

Reklamationsblankett ska bifogas vid reklamationer

Tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr